top of page

הדירה מארחת: מה שהיה ומה יהיה | ציבי גבע

15.10.24-2.11.24

פתיחת התערוכה: 15.10.2024, יום שלישי, 20:00

אירוע נעילה: 2.11.2024, שבת, 19:30


ציבי גבע מתארח למשך חמישה שבועות בדירת הרזדנסי של בית ליבלינג ומציע תערוכה תהליכית, מצטברת. בפעולה הדרגתית, הוא ממקם בחללי הדירה עבודות שלו ואובייקטים שאסף, תוך כדי בחינת היחסים ביניהם לבין הבניין המודרניסטי המארח כסמל למפעל הבנייה הציוני.

במהלך זה, בימי מלחמה מתמשכת ומאבק חברתי פנימי על דמותה של המדינה, מבקש גבע לחקור את האופן שבו האירועים מחלחלים אל התת המודע ומשם אל התנהגויות היומיום במרחב הבנוי - הפרטי והציבורי.

לעומת אביו, יעקב (קובה) גבר, שהיה אדריכל מודרניסט פעיל שנלחם על החזון והדיוק, גבע מתבונן על כל מה שנוסף למבנים על ידי בני האדם החיים בהם: תריסים, סורגים, סגירות מרפסות, החלפת חלונות, סבכות, ברזנטים וכל הסימנים והעקבות של מגורים וזליגת החיים לסביבה הבנויה. בעיניו, ניתן לראות את "החריגות" האלה כסמל להתנגדות - התנגדות לרעיון של האחדה מלאכותית וכור היתוך דמיוני.

הפעולה בחלל חושפת את עולמו הפנימי של גבע, את תהליך היצירה ואת תחושת הדחיפות והחרדה שלו, כחלק ממצב קיומי תחת איום.


בחלק השני של התערוכה, המוצג בחדר הפרויקטים בקומת הקרקע, גבע מציג שחזור של הצעתו לביאנלה בוונציה ב-2003, הצעה שלא התקבלה. שני החללים משלימים תמונה אחת המבקשת לבחון - דרך היחס לאדריכלות ולמנגנון ההרס והבנייה - את המתח בין האתוס היהודי-ציוני לחזון האוטופי ההולך ומתפורר כיום. הוא בוחן את הזהות והשייכות שלנו למקום הזה, ושואל מה החזון העתידי שלנו כלפיו.


אוצרת: אדריכלית סברינה צגלה

ע' אוצרת: מיכל ליכטנשטיין, נועה הלן עמרי

אסיסטנטיות לציבי גבע: טליה שליט, אביטל ענבר

הקמה: כרמל בן-אור, ליאב לוי

צילום וידאו: דניאל ליברמן

עריכה: ציפה קמפינסקי

תרגום: סיוון רווה

עיצוב גרפי: רן מלול

מודל: מיכל דוד


ציבי גבע, מבכירי האמנים בישראל, עוסק בעבודותיו בקיום הישראלי-פלסטיני, בזהות מקומית ובמשמעותם התרבותית, הפוליטית והאישית של סמלים ומושגי יסוד בחברה - הסכסוך, המלחמות וגם היומיום. הוא נולד ב-1951 בקיבוץ עין שמר, חי ועובד בתל אביב ובניו יורק. מאז 1979 גבע מציג בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות רבות במוסדות מובילים בארץ ובעולם, כולל הביתן הישראלי בביאנלה ה-56 בוונציה (2015). עבודותיו נכללות באוספים ציבוריים ופרטיים גדולים. הוא זכה בפרסים ומענקים רבים, בהם פרס סנדברג ממוזיאון ישראל, ירושלים; פרס קרן מנדל ואווה פונדיק ממוזיאון תל אביב לאמנות; ופרס מפעל חיים מטעם משרד התרבות הישראלי. גבע הוא פרופסור בבית הספר לאמנויות חזותיות, תוכנית MFA, ניו יורק; באוניברסיטת חיפה ובבית הספר לאמנות המדרשה, מכללת בית ברל.


"הדירה"

תוכנית הרזידנסי של בית ליבלינג מתקיימת, בדירת המגורים ההיסטורית של משפחת שויער. במסגרת התוכנית, שמבקשת להדהד את השימוש המקורי בבניין כבית מגורים, מוזמנים יוצרים מתחומים שונים להתארח באופן זמני בדירה, הטיפוסית לסגנון הבינלאומי, וליצור בהשראתה. זו הזדמנות ייחודית ללמוד על הערכים והתרבות שמתוכם נוצרה הדירה, לחוות אותם ולקיים מולם דיאלוג חי. בכך הופך עצם השהות בדירה לחלק מפעולת שימור ביקורתית ופרשנית, ומהווה בסיס לחשיבה מחודשת על החיים בעיר - בעבר, בהווה ובעתיד לאור אתגרי השעה.

bottom of page